Forumcu
Forum Üyesii
- Katılım
- 23 Eyl 2022
- Mesajlar
- 1,242
- Puanları
- 36
Sis yere değen bir buluttur. Görüş mesafesi çok küçük damlacıklar veya buz kristalleri yüzünden 1 km’nin altına indiği zaman sis oluştuğu rapor edilir. Meteorolojide “sisli bir gün” deyimi ise gün boyunca en azından bir saat süresince sis görülmesi anlamına gelmektedir. Görüş mesafesi 300 metrenin altında olduğu zaman yoğun sis oluşur. Çok yoğun bir siste yan tarafta duran ellerinizi görmeniz hemen hemen imkansız olabilir ve hatta üstünde durduğunuz yer bile tamamen belirsizleşebilir. Yoğun sis yaşandığında özellikle deniz ve hava trafiği durmakta kara yollarında trafik tıkanmakta ve kazalar olmaktadır. Öneriler: Sis gerek şehir içi gerekse şehirler arası kara deniz ve hava taşımacılığında büyük bir engel oluşturur. Ayrıca bir çok ekonomik ve sportif faaliyetlerin gerçekleştirilebilmesi için sis riskinin tahmini önemli rol oynar. Sürücülerin görüşünü etkileyen sis trafik akışını yavaşlatıp yoldaki araç yoğunluğunu arttırarak zincirleme kazalara neden olabilmektedir. Sisin oluşacağı yer ve zamanların tahmini yağışa göre daha zordur. Bu nedenle yol güzergahları seçilirken sise özellikle dikkat edilir. Yol geçirilecek güzergah üzerinde her 500 m’de bir nokta için “Sis Potansiyeli İndeksleri” hesaplanarak ve sis vadileri (“sis kör noktaları”Wink tespit edilerek buralara sis gözlem ve uyarı sistemleri yerleştirilmelidir .Havayı soğutma başlıca sis üretme yollarından biri olduğu için havayı ısıtma da sisi temizleme yollarından basit bir tanesi olmalıdır. Sis üzerinde uçan helikopterlerle hava karıştırılabilir veya ısıtıcılar kullanmakla hava ısıtılabilir. Helikopterler vantilatörler gibi davranırlar ve yerin yakınındaki soğuk sisli hava ile hemen üstündeki ılık kuru havayı karıştırırlar. Hava alanlarındaki jet uçakları ısıtılmış havayı uçak pistine üflemesinden dolayı sisi temizlemek için kullanılmaktadır. Sisi temizlemenin veya en azından görüş mesafesini arttırmanın çok karışık yolları vardır. Eğer çok küçük sis damlacıkları biraz daha geniş damlalar veya buz kristalleri tarafından değiştirilebilirse görüş mesafesi daha iyi hale gelebilir. Sisi önceden tahmin edebilmenin başarısı sis oluşumunda rol oynayan yerel hava ve topoğrafik şartların iyi bir şekilde bilinmesine bağlıdır. Diğer bir deyişle meteoroloji istasyonlarının tümü için kullanılabilecek tek bir sis tahmin tekniği yoktur. Bu nedenle Türkiye’de uzun yıllardır ihmal edilmiş olan meteoroloji araştırma ve çalışmalarına artık gerekli önem ve önceliğin verilmesi gerekir.