KESB:
1. İnsandaki seçme hareketi istek ihtiyâr. İsteğin uygulama safhasına sokularak ortaya konulması.
İnsanın işinde kendine düşen pay kendi kesbidir. Yâni o iş kendi kudreti ve irâdesiyle olmuştur.
Fakat o işi yaratan yapan Allahü teâlâdır. Kesbeden kuldur.
O halde İnsanların ihtiyârî işleri isteyerek yaptıkları şeyler insanın kesbi ile Allahü teâlânın yaratmasından meydana gelmektedir. İnsanın yaptığı işte kendi kesbi ihtiyârı (yâni beğenmesi) olmasa o iş titreme şeklini alır.
(Mîdenin kalbin hareketi gibi olur.)
Hâlbuki ihtiyârî hareketlerin bunlar gibi olmadığı meydandadır. Her ikisini de Allahü teâlâ yarattığı hâlde ihtiyârî hareketlerletitreme hareketi arasında görülen bu fark kesbden ileri gelmektedir. Allahü teâlâ kullarına merhâmet ederek onların işlerinin yaratılmasını onların kastlarına arzularına tâbi kılmışt ır. Kul isteyince kulun işini Allahü teâlâ dilerse yaratmaktadır. Bunun için de kul mes'ûldur. İşin sevâbı ve cezâsı kula olur.
(Bkz. İrâde) (İmâm-ı Rabbânî)
2. Kazanmak kazanç.
Kesb malı arttırır. Fakat rızkı arttırmaz. Rızık mukadderdir. Kendine evlâdına ve ıyâline ve borçlarını ödemeğe lâzım olanları kesbetmek farzdır. Kendinin ve çoluk çocuğunun ihtiyâçlarını helâlinden kesbetmek
kimseye muhtaç olmamak cihâd etmektir.
(İmâm-ı Gazâlî)
1. İnsandaki seçme hareketi istek ihtiyâr. İsteğin uygulama safhasına sokularak ortaya konulması.
İnsanın işinde kendine düşen pay kendi kesbidir. Yâni o iş kendi kudreti ve irâdesiyle olmuştur.
Fakat o işi yaratan yapan Allahü teâlâdır. Kesbeden kuldur.
O halde İnsanların ihtiyârî işleri isteyerek yaptıkları şeyler insanın kesbi ile Allahü teâlânın yaratmasından meydana gelmektedir. İnsanın yaptığı işte kendi kesbi ihtiyârı (yâni beğenmesi) olmasa o iş titreme şeklini alır.
(Mîdenin kalbin hareketi gibi olur.)
Hâlbuki ihtiyârî hareketlerin bunlar gibi olmadığı meydandadır. Her ikisini de Allahü teâlâ yarattığı hâlde ihtiyârî hareketlerletitreme hareketi arasında görülen bu fark kesbden ileri gelmektedir. Allahü teâlâ kullarına merhâmet ederek onların işlerinin yaratılmasını onların kastlarına arzularına tâbi kılmışt ır. Kul isteyince kulun işini Allahü teâlâ dilerse yaratmaktadır. Bunun için de kul mes'ûldur. İşin sevâbı ve cezâsı kula olur.
(Bkz. İrâde) (İmâm-ı Rabbânî)
2. Kazanmak kazanç.
Kesb malı arttırır. Fakat rızkı arttırmaz. Rızık mukadderdir. Kendine evlâdına ve ıyâline ve borçlarını ödemeğe lâzım olanları kesbetmek farzdır. Kendinin ve çoluk çocuğunun ihtiyâçlarını helâlinden kesbetmek
kimseye muhtaç olmamak cihâd etmektir.
(İmâm-ı Gazâlî)